marți, 12 mai 2015

TRADITIE SI MESTESUG - BORANGICUL

     La  Ateleierul de Borangic al familiei Niculescu din Stoenesti, județul Valcea
       
Doamna Cristina Niculescu alaturide sotul dansei  continua  traditia  creşterii viermilor de matase.Totul se face in gospodaria dansilor ca pe vremea bunicilor. 
       Viermii de mătase sunt aduși la stadiul de ouă, apoi sunt îngrijii timp de 40 de zile până când își fac propria gogoașă, in care se retrag pentru a se metamorfoza în fluturi. Inainte ca fluturii să topească coconul și iasă, coconii sunt opăriți, pentru a se putea deșira mai ușor firul de mătase.
Micul atelier de producție se afla  la parterul casei lor, unde lucrează șase țesătorese, care știu să țeasă firul de borangic la războaie din lemn.
      Alaturi de cele sase tesatoare  care lucreaza in acest atelier am descoperit-o pe doamna Ana Niculescu, soacra doamnei Cristina Niculescu, care la varsta de 78 de ani inca mai vine sa lucreze in atelierul de borangic.  Cu mainile brazdate de trecerea anilor, dar cu multa radare  si atentie desira migalos firul subtire de borangic de pe  gogosile viermilor de matase, care mai apoi urma sa fie tors si tesut la razboaiele de lemn.
         Această îndeletnicire, moştenită de la părinţi, a devenit  asadar o afacere de familie. Maramele,  costumele populare, bijuteriile  vestimentare pot fi gasite la târgurile meşterilor populari din  ţara, sau la atelierul  din gospodarie unde veti fi p rimiti cu drag asa ca si noi.
       Se stie ca  razboiul de tesut reprezinta una dintre cele mai vechi inventii ale omului.   M-am asezat si eu la unul dintre razboaiele de tesut si am avut impresia ca am facut o calatorie in timp.  M-am asezat pe istorie,pe traditie, pe portul nostru romanesc  si mi s-a inundat sufletul de bucurie cunoscand acesti oameni  minunati care nu au lasat sa moara vechiul mestesug. Nu mai vazusem niciodata un astfel de atelier si nu credeam ca in Romania  mai creşte cineva viermi de matase si tese bornagic ducand  tradiţia mai departe.
 Am intrebat-o pe doamna Cristina Niculescu cum merg vanzarile si daca efortul le este remunerat pe masura muncii pe care o presteaza. Cu parere de rau, doamna mi-a spus  ca la targurile de specialitate se cumpara mai mult marfa adusa mai nou din India care, imita  maramele si iile tesute la noi.
 Inchei cu  speranta  ca oamenii vor incepe sa faca diferenta, si vor cumpara lucrul autentic romanesc  nu falsuri si imitatii aduse din alte tari.   

   Inchei prin a indemna creatorii romani de moda, sa se lase inspirati de traditie si sa foloseasca in creatiile lor borangicul. 











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu